Beauty is in the eyes of the beholder: met wat voor ogen kijk jij?

Kijk eens naar de tekst op de voorpagina van het tijdschrift US Weekly op de rechterfoto.

"How I got thin", oftewel "Hoe ik dun ben geworden". Je ziet daarbij twee foto's van Kelly Osbourne, een Engelse zangeres en actrice. Op de grote foto zie je Kelly stralen in een mooie, flatterende outfit met een dunner figuur. Op de kleine foto zie je haar met een voller figuur, waarop zij een stuk minder flatterend en minder vrolijk wordt weergegeven.

Teksten zoals "verlies 5 kilo in 1 week", "kleed je slanker" en "behaal jouw ideale figuur" zijn tegenwoordig overal te zien. Onbewust laat dit een indruk achter op de lezer: het leven is beter wanneer je een dun persoon bent dan wanneer je een voller persoon bent. Slanke mensen zijn gelukkiger dan vollere mensen. Dun is beter dan dik. 

Aangezien wij dit soort artikelen bijna dagelijks voorbij zien komen, storen wij ons er niet eens meer aan. Wat is er überhaupt eigenlijk mis mee?

Kijk eens naar de afbeelding hieronder. Dit soort afbeeldingen komen in grote aantallen voor op verschillende media zoals Facebook, Twitter, Tumblr en Instagram. 


Wow. "Geef het streven naar perfectie niet op".

Wat heeft deze tekst veel invloed in combinatie met de afbeeldingen eromheen. Heupbotten die uitsteken, zijn mooi. Bovenbenen die elkaar niet aanraken, zijn mooi. Sleutelbenen die uitsteken, zijn mooi. Een platte buik is mooi. 

Met andere woorden: het is niet mooi als je geen heupbotten kunt zien. Bovenbenen die elkaar aanraken, zijn niet mooi. Het is niet mooi als jouw sleutelbenen omgeven zijn door een laagje vet en datzelfde geldt voor jouw buikspieren. 

Kun je je voorstellen wat zo'n afbeelding met je doet als jouw bovenbenen elkaar wél aanraken, of als jij wél vet op jouw buik hebt?! Als je hier gevoelig voor bent, kun je je hierdoor lelijk gaan voelen, een laag zelfbeeld krijgen en daardoor doorslaan in diëten of sporten. De eventuele problemen die dit kan opleveren met jouw gezondheid neem jij voor lief, aangezien er op dit moment maar één ding telt: mooi gevonden worden.

Schoonheidsidealen veranderen met de tijd.
Wat wel en niet mooi gevonden wordt, verandert met de tijd. Veel mensen vergeten dit, maar er zijn tijden geweest waarin dunne mensen erg onaantrekkelijk werden gevonden. Het is niet eens zo lang geleden dat rondingen een schoonheidsideaal waren om na te streven. Kijk maar naar de afbeeldingen hieronder.

 

Raar om te zien hè?! Het is precies het tegenovergestelde van het huidige Westerse schoonheidsideaal waarbij dunne mensen aantrekkelijker worden gevonden dan vollere mensen.

De macht van de media. 
De media hebben ontzettend veel invloed bij het bepalen van ons huidige schoonheidsideaal. Deze invloed wordt steeds groter door de komst van social media waarmee het steeds gemakkelijker wordt om informatie te verspreiden.

Afbeeldingen zoals "Geef het streven naar perfectie niet op" worden hierdoor razendsnel verspreid en worden door steeds meer mensen gezien. En juist door deze alomtegenwoordigheid van dit soort afbeeldingen zijn wij het normaal gaan vinden om berichten zoals "Bovenbenen die elkaar niet aanraken, zijn mooi" te lezen.

Door deze invloed van de media lijken wij echter één ding te vergeten: niet iedereen is het eens met wat de mainstream media als 'mooi' en 'lelijk' bestempelen. 

Schoonheid is relatief. 
Sommige mensen vinden bruin haar mooi, andere mensen vinden blond haar mooi. Sommige mensen vinden flaporen leuk, andere houden van sproetjes. Sommige mensen houden van volle lippen, andere vinden dat juist niks. 

Schoonheid ligt echt in de ogen van de toeschouwer en dat lijken wij soms te vergeten. De één vindt Angelina Jolie bijvoorbeeld de mooiste vrouw op aarde, terwijl een ander dat wel vindt meevallen. De één vindt Brad Pitt de mooiste man op aarde, terwijl een ander het hier totaal mee oneens is.  

Stop nu met het vergelijken van jezelf met anderen. Je zult er nooit uitzien zoals Angelina Jolie of Brad Pitt en dat is prachtig!! Er is namelijk geen mooiere versie van jou dan de 'jij' die jij bent. Laat de media jou niet iets anders doen geloven.
 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>